måndag 1 juni 2015

Up: 29 ma/no/tk             Båten ska drivas miljövänlig

Jag deltog i en tävling där man skulle kunna komma på ett sätt där båten skulle kunna drivas på ett miljövänligare sätt. Det kom flera olika ideér i mitt huvud, men många skulle nog bli en utmaning att uppnå.

Den ska drivas på det sättet att en slang pumpar upp vattnet från havet då och då, sedan kommmer det till en bassäng där det förvaras. Det far sedan vidare till en grej där det pumpas ut vatten till ett vattenhjul. Hälften av vattenhjulet är nere i havet. Den grejen som trycker ner pumpen och leder vattnet till vattenhjulet drivs av lite mindre vindkraftverk, dom har även som ett rutnät runt sig så att fåglar inte ska kunna flyga in i dom. Jag tänkte att det skulle passa bra med vindkraftverk ute till sjös för att det blåser oftast mycket ute vid vattnet.

Jag har satt solpaneler så att det ska kunna värma upp poolen lite grann. Poolen är utomhus och människor är ofta och badar när det är soligt ute, inte t.ex. när de är molnigt eller regnigt. Då tänkte jag att det skulle passa in där väldigt bra.

Sopsortering har jag satt vid alla ställen där det finns sopkorg och liknande saker. Det gör bra saker för miljön det också. Det gör det lättare att hålla isär de saker som inte ska återvinnas med varandra.

Det blir nog en utmaning att vinna denna tävling, för det finns så många andra som är bra på de här grejerna.               //Pontus

















Inga kommentarer:

Skicka en kommentar