tisdag 21 april 2015

Aborginer

 Nu är vi i Australien. Det är verkligen varmt här och jag bestämde mig för att åka en bit in i landet och utforska lite. När jag hade åkt en bit träffade jag Aborginer. Dom var jätte snälla och bad mig sätta mig ner och få höra hur dom har det som att leva som Arborgin. Så här är lite fakta som jag fick av dom.

Aborginerna är en av världens äldsta befolkning, dom lever i norra Australien. Dom tror att rengbågsormen skapade alla träd, växter, fåglar, fiskar sjöar på drömtiden. Rengbågsormen är som en helig gud för dom. Alla Aborginer är kopplade till ett djur eller en växt och därefter får man inte döda dom för då har man dödat sin ande. Anden kan döda sjuka personer eller barn om den är riktigt arg. Då brukar Aborginerna dansa olika heliga danser och måla sig med vit jord. Aborginerna bestämde att antingen var man dour eller yiddish. Det finns  ingen speciell skola så barnen lär sig av dom gammla generationerna. Jag fick prova spela på en didgeridoo som är ett instrument som dom brukar använda. Jag fick också se på när kvinnorna övade på att kasta bomerang.

///Franz

Källa: film från www.sli.se "Att leva med sin tro"

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar